hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها >  چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت‌ساز ایران هستند

 چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت‌ساز ایران هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت ساز ایران در غرب آسیا هستند، گفت: ایران آخرین سنگر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه غرب آسیا است و اگر در این برج مراقبت و سد محکم ایران، رخنه‌ای ایجاد شود، ناامنی به سایر نقاط جهان سرریز می‌شود.

مهدی خورسند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در مورد سفر آتی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به روسیه گفت: دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن، نگاه تعاملی با همسایگان را در صدر سیاست خارجی خود قرار داد و علاوه بر تعامل نزدیک با همسایگان، همکاری در قالب نهادهای منطقه‌ای را چاشنی این سیاست راهبردی خود در حوزه سیاست خارجی کرد و ما شاهد بودیم که در چند ماه گذشته از عمر دولت سیزدهم، خیلی سریع به نتایج در برخی حوزه‌های دیپلماتیک و اقتصادی رسیدیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد:  اگر خاطرتان باشد، روابط ما با ترکمنستان و تاجیکستان تقریباً به سمت تیره و تار شدن رفت و سردی روابط بیش از حد شد، اما با ابتکاری که آقای رئیسی داشت، این روابط دوباره رویه حسنه به خود گرفت. از طرف دیگر شاهد شکل گیری تنش‌های سیاسی، قومی و ژئوپلیتیکی بین جمهوری آذربایجان و ایران بودیم که دولت سیزدهم با استفاده از راهبرد و سیاست‌های خاص همجواری خود نسبت به همسایگان، جمهوری آذربایجان را مجاب به روابط دیپلماتیک و تنش‌زدایی کرد.

وی با بیان اینکه امروز مناسبات با  همسایگان شمالی و جنوبی دورنمای خوبی دارد، گفت: باید سطح روابط خودمان را در بعد بین المللی، منطقه‌ای و در حوزه همسایگی و پیرامونی را  در حوزه پانزده کشوری که با ما مرز آبی و خشکی دارند، تعریف کنیم.

 خورسند با اشاره به دوره گذار در عرصه روابط بین الملل گفت: نظم بیش از ۷۰ ساله‌ای که در اثر آن دلار از سوی آمریکایی‌ها به کشورهای جهان دیکته شده بود، امروز با رشد و توسعه بسیار زیاد چین و روسیه و همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این دو کشور به چالش کشیده شده است و امروز آمریکایی‌ها در حال از دست دادن جایگاه ابرقدرتی خود در حوزه‌های اقتصادی و نظامی هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: به قول بسیاری از دانشمندان عرصه اقتصاد بین الملل، امروز جریان و نظم جدیدی در دنیا در حال ایجاد است که از آن به نظم شرقی و نظم آسیایی یاد می‌شود.

خورسند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ماهیت تعامل‌گرا و سازنده  دارد و تلاش کرده است در فضای راهبردی که برای خود تبیین کرده و بتواند غربی‌ها را نسبت به ماهیت یا رفتار خودش مطمئن کند.

وی تاکید کرد: به دلیل نوع ماهیت نظام و نوع ماهیت استکبارستیزی و استقلال طلبی جمهوری اسلامی ایران، آن هم در منطقه راهبردی و حساس غرب آسیا، غربی‌ها تن به دیپلماسی و تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندادند و ما همواره با تحریم‌ها و فشارهای غرب روبرو بودیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، راهبرد جدیدی که تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه است را در پیش گرفته و جمهوری اسلامی ایران در راس و مرکز این قطب و نظم جدید در حال خیزش قرار دارد.

خورسند با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی به عنوان هارتلند دنیا، نقش محوری و تکمیل کنندگی برای توسعه روابط با چین و روسیه را دارد، اظهار داشت: در چند سال اخیر به خصوص در یک سال گذشته، نگاه چین و روسیه نسبت به ایران تغییر ماهوی کرده است.

وی افزود: قاعدتاً گره خوردن منافع جمهوری اسلامی ایران به منافع کشورهای بزرگ منطقه مثل روسیه و چین و از سوی دیگر گره خوردن منافع آنها به منابع اقتصادی، ژئوپلیتیک و سیاسی جمهوری اسلامی، زمینه ارتقای قدرت سیاسی، اقتصادی و در نهایت امنیتی جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند.

 چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت ساز ایران هستند/ ایران‌آخرین سنگر مبارزه با افراطی گری و تروریسم در غرب آسیاست

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: امروز به صراحت می‌توان گفت که چین و روسیه برای ادامه رشد و توسعه خودشان به ظرفیت امنیت‌ساز ایران در منطقه پرآشوب و البته پرمنفعت غرب آسیا نیاز دارند.

وی با بیان اینکه ایران همواره کالای ارزشمند و بی‌قیمت امنیت را با هزینه بسیار گزافی تولید کرده و به صورت رایگان تاکنون در اختیار شرق و غرب عالم قرار داده است، گفت: هم شرقی‌ها و هم غربی‌ها می‌دانند که ایران آخرین سنگر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه غرب آسیا است و اگر در این برج مراقبت و سد محکم ایران، رخنه‌ای ایجاد شود، باعث سرریز شدن ناامنی به سمت غرب و شرق عالم خواهد شد.

خورسند با بیان اینکه روسیه و چین هم برای ادامه توسعه خودشان به منابع اولیه و بازارهای جدید نیاز دارند،گفت: در عین حال جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با خاصیت تولید امنیت خود در این منطقه، نقش موثری در توسعه و شکل گیری نظم جدیدی که در حال ایجاد است، ایفا کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد